Bugün eski albümleri karıştırırken rastladığım bir fotoğraf sayesinde en sevilen markalardan Mc Donald's hakkında bir iki bir şey söylemek istedim. Kapitalizmin en güzel katkılarından biri olan Mc Donald's, hayatlarımıza girdi gireli, spekülasyonları da eksik olmadı. O spekülasyonlardan etkilenen biri olarak yıllardır elin parmaklarını geçmeyecek kadar Mc Donalds'a gitmiş olsam da, özellikle Türk pazarına girdiği ilk dönemlerde, vazgeçilmez fast food restoranım olduğu gerçeğini değiştirmez.
Aslında günümüzde bunun çok farklı nedenleri var. Özellikle de bu günlerde; çünkü Ankara'da burger yiyebileceğimiz mekanlar arttı. Ve de konseptli olmaları nedeniyle çoğu Mc Donald's müşterisini ellerinden kaptı. Bunlara en güzel örnek Burger story, Timboo Cafe ve de en favorilerimizden The Bigos.
Dediğim gibi Mc Donalds'ın başlattığı akım, taklitçileri olmasında ötürü, pazara ilk çıktığı günkü kadar sağlam değil. Tabii ki müşterilerinin bağlılığı ve daha önceki yazılarımda bahsettiğim, bilinç altı alışveriş konusundan dolayı, Mc Donald's hala en iyiler arasında. Ancak yaratılan spekülasyonlar nedeniyle (genelde hijyen) imajında sarsıntılar meydana geldi. Bunu fırsat bilen diğer restoranlar da hazır bulunanı, daha farklı sunmanın yollarını aradılar. Ancak Mc Donald's işin pazarlama ve reklam kısmını hala o kadar güzel yapıyor ki, tam bir daha gitmeyeceğim dediğiniz anda, kendinizi iki Big Mac söylerken buluyorsunuz. Bu durum hala o markaya olan bağlılığınızın en açık kanıtı...
Amerika'daki Mc Donald's çılgınlığı |
Aslında bu güveni yaratmak kolay değil; yani şirketler de bunu oluşturabilmek için gece gündüz çalışıyor diyebilirim. Örneğin Mc Donalds için sizlere küçük bir deney yapacağım. Hem de şimdi! Şu an gözünüzü kapatın, bir an için elinizde Mc Donalds'tan aldığınız plastik kola bardağı olduğunu düşünün. Şimdi de diğer elinizde pipet. O pipeti, bardağa yerleştirdiğinizde çıkan sesi beyninizde canlandırabiliyor musunuz? Eminim çoğu kişi "Evet" cevabını verecektir. Bunun nedenini açıklayayım size. Adamlar sırf bu ses akıllarda kalsın, müşterilerin aklında Mc Donald's bardakları canlansın diye, laboratuvarlarda "o" sesi yakalamak için çalışanlarına para ödüyor. İşleri güçleri yok bununla uğraşıyorlar yani. Ama sakın hafife almayın; çünkü az önce o sesi beyninde yakalayan ben değildim!
![]() |
İlginç pazarlama teknikleri Gerilla pazarlamanın en güzel örneği |
Gelgelelim bizim Mc Kebab durumuna... Ben yukarıdaki fotoğrafı Bratislava'da çektim. Türkiye olsa da aslında çok farklı bir görüntü olmazdı diye düşünüyorum. Ama olay şurada, neden taklitçilik? Yani tamam resimdeki örnek belki çok uç; çünkü adam direk logoyu kopyalamış ama ne fark eder? Ha logoyu kopyalamışsın, ha içeride aynı hamburger menüsü gibi döner menüsü satmışsın?

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder