5 Haziran 2012 Salı

"Brand Romance" by Lady Gaga


Bugün belki çoğu kişi tarafından sevilmeyen, ama çoğu kişi tarafından da tapılası sevilen bir pop divasından bahsedeceğim. Aslında ben de fazla takip etmesem de, o her yerde, hatta öyle ki Güney Carolina Üniversitesi Sosyoloji Bölümü'nde " Şöhretin Sosyolojisi" dersi adı altında Gaga'nın yaptıkları okutulmaya başlanmış. İşte bu noktada bizim de durup, ismini nasıl kadar iyi pazarlayabildiğini incelememiz gerekir.

Today i'm going to talk about a pop diva, who is disliked by some people and at the same time loved by the others. Actually, i don't follow what she does that much, but she's everywhere, even though there's a class in South Carolina University called "Sociology of Fame" and teaching students what she does for getting it. And at that point we need to stop and think about how she "Markets Herself" that much.


Yaptığı her hareketin, görüldüğü üzere giydiği kıyafetin ve bir bütün olarak imajının toplum üstündeki etkisi büyük. Negatif eleştirilse bile akıllarda kalacak şeyler yaptığı kesin, zaten reklamın iyisi kötüsü olmaz. Ancak burada incelenecek temel ölçütleri var ve o da hep bu ölçütlere göre hareket ediyor:
1. Tutarlı bir hikaye anlat.
2. Fanlarınla iletişim içinde ol.
3. İçeriğine bağlan.
4. Balıkların olduğu yerde balık tut.
5. İş dünyasını yeniden yarat.


Everything she does, wears and her image for that matters has a huge impact on society's lives. Even though she's been criticized in a negative way, she never leaves her way. Actually things she does are unforgettable and either way there's no good or bad in advertising. But we can say that there are some basic rules that she follows:
1. Tell a consistent story.
2. Engage your fans in a conversation.
3. Connect the content.
4. Fish where the fishes are.
5. Reinvent the business.


Lunch box

Arkasında çok akıllıca hareket eden yetenekli insanların olduğu belli, o da kurallara uyuyor. Ama bu yolda en büyük hedefi kesinlikle, dünyayı değiştirmek. Twitter hesabının bile rekor sayı 25 milyon takipçiyi aştığı tek ünlü (sanırım sosyal medyayı nasıl kullandığından bahsetmeme gerek yok). Onu çok fazla sevmeyebilirsiniz, dinlemeyebilirsiniz ama derslerde bile onun yaptıkları öğretiliyor. Bu da ona şans vermeye yeter bence... Siz izlemeye devam edin!

It's obvious that there are some really talented people behind her, but she's also following rules. The most important goal for her is changing the world. Even her Twitter account reached over 25 million people (there's no need to say how she uses the social media so powerfully). You may not like her, not listen to her music but come on there's classes about her. And i think that's enough reason to give a chance... Keep following!





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder